Om Kåre – F SWE 52

 flipp

Kåre är en brädhög av furu från 1942 – en rackarns tjusig tid då det krigades i Europa och Sverige transporterade trupper och byggde båtar och snälla mammor sprayade DDT på sina barn. Själv heter jag Söderberg och har umgåtts med Kåre i tjugo år nu.

Här är delar av presentationstexten från den gamla Kårebloggen:

Folkbåt nr 52 byggdes vid Båtbyggeribolaget i Söderköping under våren 1942. Kring sig hade hon 19 systrar under byggnad. Svenska Seglarförbundets ritningstävling hade avgjorts föregående år och nu slog man på stort i lanseringen av den nya båttypen. Man slog t o m på större än att bygga blott dessa 20 båtar; 40 stycken byggdes i Göteborg medan 20 lades ut på Båtbyggeribolaget. En provserie om 60 båtar måste ha varit en ganska kraftig satsning, i synnerhet som detta skedde under krigsåren.

Nr 52 såldes i Norrköping och döptes till Kåre, ett namn som hon fick dela med folkbåt nr 56. Kåre hade sin hemmahamn i Norrköping i tre decennier. Om dessa decennier vet jag inte mycket mera än att hon, tillsammans med nr 55 ”Utopi”, ägdes av en kappseglare L Hellmann vid 40-talets mitt. Hellmann var Kåres förste ägare. 

Båten fanns kvar i Norrköping fram till 60-talets slut, och kom före 1976 till Stockholm. Mellan 1976 och 1982 ägdes hon av P O Hjelmar i Tyresö, som vänligen försett mig med några sjuttiotalsbilder av henne. P O berättar att det kändes svårt att sälja båten vidare.

kare77bstor

1984 köptes hon av M Martinsson som lade nytt däck i odukad plywood och renskrapade hennes skrov. Martinsson ville ha den blåmålade båten trären, något som lönade sig då det visade sig att hon var byggd i en fantastisk fin furu som bevarats väl under färgen. Han tog också ur den gamla inombordaren som i decennier impregnerat bottenstockarna akterut med petrokemisk sörja. Det kan fortfarande lukta då man sågar i dem. Kåre döptes om till Thelma II.

I mellandagarna 1988 bestämde vi oss, jag och en vän, för att köpa henne. Ingen av oss hade haft båt förr och segelkunskaperna fick min vän stå för, med sina fyra dagars erfarenhet från föregående midsommar. Tok egentligen, men någonstans måste man ju börja. Vi och jag seglade i Stockholms skärgård ett par somrar.

1992 sålde min kompanjon av sin del i båten och flyttade senare till Boston. Dit hade det ju varit långt att dra med sig båten. In i consortiet kom istället mina grannar i Midsommarkransen som brukade låna stolar av mig då de hade fest mot att jag fick vara med på festerna. Outgrundliga äro mänskors vägar. Man lär känna folk på många konstiga sätt.

Vi hade några roliga somrar tillsammans. Nu var det jag som fick stå för seglarvanan i början, eftersom Österlund och Norrby var lika gröna som jag varit sommaren 1989. Jag var inte mycket mindre grön nu, men vi tog oss fram och klarade att lägga till och en del annat viktigt som seglare måste kunna. Den heta sommaren 1994 gjorde vi en rejäl semesterresa till Öland ihop. Sommaren 1995 bestämde vi oss för att trotsa förnuftet och segla till Gotland. Beväpnade med fyra nödraketer gick vi en tidig morgon ut, från Häradsskär i Gryts skärgård, med sikte på Visby. Det gick ju, men det är stora vågor för en liten Folkbåt där ute. Och väldigt stora var de på hemvägen då vi gick från Kapellshamnsviken på norra Gotland till Nynäshamn. Vi var små och båten med, vågorna var som tvåvåningshus och otäckt var det men hem kom vi. Med de fyra nödraketerna intakta.

Inget jag någonsin kommer att göra om i en liten båt utan radio och självlänsande sittbrunn kan jag iallafall lova.

1998 sålde grannarna av sin del av båten till mig och flyttade till Gotland – trots att Gotland ligger mitt ute i allt det farliga vattnet. Sedan dess har jag pysslat om brädhögen själv, efter bästa förmåga hoppas jag. I samband med utköpet gav jag åter Thelma II hennes ursprungliga namn Kåre. Frågan är – är hon en bogserbåt, transa eller en vindkåre med det namnet? Beats me!

skylt

 

 

 

 

 

Kåres ägarlängd, så långt jag kunnat rekonstruera den:

År Ägare Hemort
1942 – 1948 L. Hellmann Norrköping
1948 – 50-talets mitt R. Öhlander Norrköping
1950-talets mitt – tidigast 1967 H. Wotz Norrköping
1967 – 1976 ? ?
1976 – 1982 PO Hjelmar Tyresö
1982 – 1984 ? Lidingö (?)
1984 – 1989 M. Martinsson Johanneshov
1989 – 1992 B. Hart, A. Söderberg Stockholm
1992 – 1998 I. Österlund, L. Norrby, A Söderberg Stockholm
1998 – A. Söderberg Stockholm

batbyggeribolaget