…och alla djurena (248)

Den avlidna hönan med nio liv? Saliga äro de uppfläkta, ty de skola få resa till Umeå? Smal är den väg som leder ut ur soprummet?

Den här hönan bodde i mitt kök under några år vid början av förra decenniet. Hade hittat henne billigt på Myrorna och cyklat hem med den (föreställ dig att cykla med en skolplansch under armen i god västlig vind – som att kryssa på Mälaren i byig kuling ungefär!). Men så kom, i oktober 2003, den dag då husse blev blödig och hönan befanns för magstark för att få hänga i köket. Den förpassades därför till grovsoprummet.

Döm så om min förvåning då jag finner ovanstående bild i Ylvaochainas blogg. Det är förbaske min gamla höna och hon har hittat ända upp till Umeå! Åtminstone tycker jag mig bestämt känna igen smutsfläckarna på planschen. Hur går sånt här till? Ville hon bara inte dö, fast hon väl redan var skapligt kall i snarken, och åkte upp till Ume istället? Och hur sjutton tog hon sig ut ur soprummet?

Vadå, båten? Är det här en båtblogg? Oj, och här sitter en annan å snackar höns! Jorå. Det är sommar ju. Dags att låta henne komma ut och svømme litt igen, annars sticker väl hon till Ume hon med!

Kommentera

